Algemeen

Een nieuw seizoen, een nieuwe kaart

Het herfstseizoen is hier en dat betekent dat menig restaurant de kaart aanpast. En dat is heel logisch want in dit seizoen zijn er weer andere ingrediënten te verkrijgen en ook daar kan een hoop lekkers mee gemaakt worden. In deze blog vertel ik je hier meer over. Lees je mee?

Mee met de tijd

Het is belangrijk om mee te gaan met de tijd als restaurant. Zowel in het grotere geheel als per seizoen. Zo is het niet verantwoord om producten die niet in seizoen zijn, te laten importeren. Je kan beter werken met de producten die nu wel voorradig zijn. Vaak zijn die ook veel lekkerder nu.

Wat past bij de zaak

Wanneer je kijkt naar opties voor een nieuwe menukaart moet je ook in acht houden dat je een bepaalde sfeer of een bepaald soort eten serveert in je restaurant. De kaart moet daarop aansluiten. Serveren jullie overwegen vegetarische gerechten? Dan is het handig te kijken naar nieuwe recepten met herfstproducten die hierop aansluiten. Gelukkig zijn we in de herfst niet alleen overgeleverd aan wild maar zijn er ook een hoop groenten die het goed doen in deze tijd van het jaar.

Durf te experimenteren

Als kok wil je wellicht ook even lekker experimenteren om te kijken wat er nu als beste uit de bus komt. Niet alleen is een middagje dingen uitproberen heel erg leuk, het kan ook tot nieuwe ideeën leiden die weer verfrissende en nieuwe gerechten op de kaart brengen.

Een lekker wijntje erbij

Vergeet ook geen wijn in te slaan. Wellicht heb je nog het een en ander. Maar als je veel zomerse wijnen hebt, kan je kijken wat mee kan naar de herfst en wat tot het volgende jaar kan wachten. Zo serveer je straks enkel wijnen die goed passen bij de nieuwe gerechten waardoor de smaken elkaar complimenteren. Maar uiteraard is er altijd plek voor een goede Pinot Grigio.

Proeven met het team

Zijn de seizoen gerechten geselecteerd? De wijnen ingekocht? Organiseer als restaurant dan een avondje met het hele team om de nieuwe gerechten uit te proberen. Dat is supergezellig maar ook belangrijk omdat iedereen dan weet wat de standaard is en wat er precies geserveerd wordt. Dit kan dan ook duidelijk en aanlokkelijk naar de gasten gecommuniceerd worden. Het verkoopt immers beter als we er zelf ook enthousiast over zijn, en dan moeten we het wel eerst geproefd hebben!

Reacties uitgeschakeld voor Een nieuw seizoen, een nieuwe kaart